---- Robbe Bit ----


A gép adatai:

Fesztáv: 2200 mm (eredeti: 1800 mm)

Hossz: 1080 mm

Profil: S3021 (eredetit nem tudom)

Húrhossz: tőben: 200 mm, fülnél: 150 mm

Felszállósúly: 1280 gramm

Szárnyfelület: 41 dm2 (eredeti: 34 dm2)

Felületi terhelés: 31 g/dm2

 

 

A gép eredetileg egy Robbe kit volt, kb. 10 éves lehetett amikor megvettem. A szárny habmagos az eredeti terv alapján, ám a kit hiányos volt, a szárny elveszett. Sajnos az interneten semmilyen adatot nem találtam a géppel kapcsolatban. A törzs nem üvegszövetből van, hanem egyszerű műanyagból, először aggályaim voltak a későbbi szilárdságával kapcsolatban, de végül is megfelelő merevítőbordákkal teljesen csavarodásmentes lett.

 

!klikk a miniatűrre a teljes méretű kép megtekintéséhez!

 

Az építést a vezérsíkokkal kezdtem, ugyan már készre voltak építve, akadt rajtuk csiszolnivaló. Fóliázásnál elragadott az alkotás izgalma így minden oldala ellentétes színű lett. Sajnos később kiderült, hogy nem volt a legjobb ötlet befóliázni, mert könnyítenem kellett az amúgy nagyon nehéz (~ 90 g) hátsón. Ez az írtózatos súly a vezérsíkok leszerelhetősége miatt van. Egy műanyag lapra van a vízszintes és a függőleges felcsavarozva egy darab műanyagcsavarral.

 

!klikk a miniatűrre a teljes méretű kép megtekintéséhez!

 

A vezérsíkok után a magassági- és oldalkormány szervók beépítése következett. A kitben volt kialakított szervólap és több borda, de ezek még alapszervókra voltak méretezve, így újat kellett készítenem. A régi bordákat átalakítottam és gondosan beműgyantáztam a szervótartó-lappal együtt ezt az egész egységet. A két szervó TowerPro SG-90 márkájú 9 grammos szervó.

 

Az eredeti szárny mint már említettem habmagos (A mag negatívja megvan, hihetetlen precízül volt kivágva) volt, de ezt a technológiát annyira nem kedvelem, nem hiszem, hogy sikerült volna ekkora szárnyat pontosan, csavarodásmentesen megépítenem habmaggal, így a faépítés mellett döntöttem. Az eredeti fesztáv 1800 mm, a dobozon feltűntetett szárnyfelület 34 dm2, a súly pedig 1600 g. Az új szárnyat szétszedhetőre terveztem (az eredeti nem az), V helyett fülezett lett, így sokkal könnyebb a felrögzítés, valamint 2200 mm-re növeltem a fesztávot. Profilnak a jól bevált S3021 -et választottam, melyről tudni kell, hogy egy haladósabb profil, mely elég széles sebességtartományban teljesít jól. A szárnyszerkezet nem egyszerű. Szerintem az épített szárnyak lényege, hogy könnyű anyagokból, doboz szerkezettel nagyon nagy szilárdságot lehet elérni, a lényeg az első és hátsó torzió, valamint a főtartók közti doboz vagyis a héjszerkezet. Főtartóknak 2*10 -es léceket tettem a profil első harmadába, a hátsó harmadba pedig 4*3 -as segédtartókat. A bordák 1.5 -es normál balsából készültek, a torzió viszont 0.8 -as könnyűből. A szárnytőben a főtartók előtt és mögött is 2 -es balsából doboz van építve. A segédtartóknál csak a torziót bezáró oldalon. A törzsre rögzítés két M5 -ös poliamid csavarral történik, a szárnyban itt 3 db 3 -as balsa borda van. A fülek ugyanezekből az anyagokból épültek, itt a főtartók között a csesztertonig mindkét oldal dobozolva van a szárnytőhöz hasonlóan, de innentől kezdve már csak a torziót bezáró rész. Minden borda hátán egy 4 mm széles 0.8 -as csík fut végig a héjszerkezet miatt. A cseszterton a füleknél 4 -es acél alumínium csőben, mely 3 borda mélységig nyúlik be, valamint két 1 -es acél a segédtartók között, simán balsába ragasztva, pozícionálás céljából. A csűrőlapok még az eredeti kitből valók, ezek habmagos technológiával készültek, balsa borítással. A fülek a kilépőélnél 1.5 fok felcsavarást kaptak, erre a szányvégi turbulencialeválasztás miatt van szükség. A felcsavarás miatt sajnos a csűrők nem illettek bele pont a helyükre, kénytelen voltam rájuk ragasztani vastag balsát és alakra csiszolni, hisz a habmag miatt semmivel sem tudtam maradandóan meghajlítani őket. A fülek törésszöge 6 fok. Csűrőszervóknak eredetileg a legolcsóbb, márkanélküli kínai szervók voltak berakva, ezeket nem ajánlom igazából senkinek, a TowerPro hozzájuk képest világmárka, habgépekbe jók lehetnek, de ide nem. Sajnos később gondoltam csak rá, hogy nem kellett volna őket berakni. Az első baleset után (ami nem váratott magára túl sokat) lecseréltem őket a Zennnél kapható Micro 500 BB -re, mely első ránézésre is sokkal precízebb kialakítású, 9 grammja mellett 2 kgt húz és dupla golyóscsapágyas. A kész szárnyat oralighttal burkoltam. A profil S3021 és 1.5 fokban van.

 

!klikk a miniatűrre a teljes méretű kép megtekintéséhez!

 

A meghajtás egy Karzo-féle kombó, ami egy 1 kgt húzó 58 grammos brushless mociból, egy 1800mAh-s 10C-s LiPoból és egy 30 A-s szabiból áll és egy 10*6 -os srófot pörget. Az egész cucc súlya kb. 230 g. A törzset még a régi kefés technikához tervezték (melynek súlya egy 8 cellás SubC pakkal 750! gramm... és ugye a teljesítménye...), ezért nagyon rövid az orra ( a 600 -as moci kb. 220 gramm), a brushless cuccal nem tudtam beállítani a súlypontot így kénytelen voltam 200 gramm formára öntött olmot tenni a gép orrába. A repkész súly még így is jó lett.

 

 

!klikk a miniatűrre a teljes méretű kép megtekintéséhez!

 

A berepülés tökéletesen sikerült, jó súlypont és állásszög, első dobásból 40 perc repülés. A berepülésről készült videó letölthető innen.(28mb, .avi)

A Fórumon itt olvasható az építés menete.